Table of Contents
En dat zal wellicht niet vlot verlopen, de kans is reëel dat je hem voor de rechtbank zult moeten dagen. Als er in jouw auto gewonden zijn gevallen, kun je gewoonlijk op je (verplichte) autoverzekering terugvallen voor de passagiers (jezelf dus), maar niet voor de bestuurder. zelf auto verkopen. Tenzij je daar een specifieke bestuurdersverzekering voor had genomen
Lees ook ons dossier over het uitlenen van een auto aan iemand anders. Zo’n verkoopovereenkomst is niet verplicht, maar wel sterk aan te raden. Hoe zul je anders bewijzen wat je bent overeengekomen als het ooit tot een geschil komt? Stel een document op in twee exemplaren (een voor jou en een voor de koper) met daarin zeker de volgende elementen: de naam en het volledige adres van jezelf en de koper; dat het gaat om een tweedehandswagen; een zo volledig mogelijke beschrijving van de auto (merk, model, type, brandstof, chassisnummer, jaar van de eerste inverkeerstelling, cilinderinhoud, motorvermogen, fiscaal vermogen, kilometerstand ...); het nummer van de Car-Pass en een ontvangstbevestiging van de koper; de plaats, de datum en de handtekening van beiden, indien mogelijk met een kopie van de identiteitskaart van de koper erbij.
Dat is vooral belangrijk opdat de koper je dan niet voor het minste kan beschuldigen van “verborgen gebreken”. In cash betalen tijdens de afspraak is nog altijd het veiligst voor iedereen - zelf auto verkopen. Voor een professionele verkoper geldt daarbij een limiet van € 3 000, maar daar is geen sprake van bij een verkoop tussen particulieren
Maar dat vergt wel het nodige vertrouwen omdat een van beiden hoe dan ook een risico neemt: de koper als hij betaalt vóór hij de auto heeft ontvangen, de verkoper als hij zijn geld pas na de overdracht krijgt. Aanvaard daarentegen geen betaling met een cheque, wat bepaalde buitenlandse kopers wel eens voorstellen.
En als de cheque niet gedekt blijkt, is je auto weg en blijf jij met lege handen achter. Zodra de verkoop is gesloten, moet je de koper alle documenten . zelf auto verkopenbezorgen waar hij recht op heeft. Natuurlijk geef je dan ook alle sleutels. Meestal zijn het er twee, soms is er ook nog een “master key”
Vergeet niet om de nummerplaten van je auto te schroeven vóór de koper ermee vertrekt - zelf auto verkopen. Als je niet van plan bent om een nieuwe auto te kopen, moet je je nummerplaat laten schrappen. Het volstaat om ze in een postkantoor af te geven. De schrapping is gratis en gebeurt onmiddellijk
Dat moet je aan je autoverzekeraar bezorgen om je verzekering op te zeggen. Voor meer info verwijzen we naar de Dienst Inschrijving Voertuigen (DIV). Koop je een nieuwe auto? Dan kun je de oude nummerplaat behouden als het al een Europees model met 7 tekens is. Je hebt daar na de verkoop van je oude auto vier maanden tijd voor.
Maar ook als je geen andere auto koopt, moet je je verzekeraar laten weten dat je je auto hebt verkocht en dat je hem niet zult vervangen. Voor tips verwijzen we naar ons dossier . zelf auto verkopendaarover. Blijf je voor de vervangauto bij dezelfde verzekeringsmaatschappij, dan zal die de polis van het oude voertuig overdragen naar het nieuwe
Je verzekeraar zal daar zelf de nodige stappen voor zetten aangezien hij op automatisch op de hoogte is van je aanvraag voor de inschrijving van het nieuwe voertuig (hij moet dat document ondertekenen) (zelf auto verkopen). Verander je wel van verzekeraar, dan zul je in principe een deel van de betaalde premie terugbetaald krijgen
Ook als je geen ander voertuig laat inschrijven, zal je verzekeraar het overschot van de premie terugstorten. Voor meer details verwijzen we naar ons dossier - zelf auto verkopendaarover
Alle landvoertuigen, vaartuigen en luchtvaartuigen voor personen- of goederenvervoer. Fietsen en elektrische fietsen hoeft u niet te registreren. Speedpedelecs, trikes, trailers en aanhangwagens wel. Koopt u een voertuig in een ander land of wordt u eigenaar door een schenking of overlijden? Dan moet u één van volgende procedures volgen:
U wilt uw auto invoeren in Portugal? Dat kan een prijzige aangelegenheid zijn. Een auto invoeren kan altijd, wanneer u een adres in Portugal hebt. U betaalt daar dan belasting over. Maar wanneer u emigreert, kunt u per volwassene één auto invoeren in Portugal als inboedel. Wanneer u een auto meeneemt als inboedel, moet u aan een aantal voorwaarden voldoen om voor vrijstelling van de Imposto Sobre Veículos (ISV) (zelf auto verkopen) in aanmerking te komen
Uiteraard moet u daarna ingeschreven staan als fiscaal resident in Portugal. Ook moet u de douaneverklaring, Declaração Aduaneiro de Veículo (DAV), indienen en moet u de auto laten keuren. U zult een bezoek aan het IMT moeten brengen en u moet uiteindelijk wel een (klein) bedrag aan leges betalen. Meer informatie over het bezoeken van het IMT leest u in de regels voor bezoek (Portugees).
Welke documenten dat precies zijn, hangt af van invoer met of zonder vrijstelling van de ISV. U voegt de documenten toe aan het eind van het invullen van uw DAV (Auto-verkopen-zonder-keuring). De douaneverklaring kan alleen online worden ingevuld en ingediend. zelf auto verkopen. Voordat u de DAV online kunt invullen, moet u eerst toegang hebben via Portal das Finanças
We kunnen ons voorstellen dat het hele traject ingewikkeld overkomt, echter wanneer u zich goed voorbereidt, is het prima te doen zonder dat u daarvoor iemand inhuurt. Zie u ertegen op? Vraag een vrijblijvend advies en kostenindicatie aan voor de invoer van uw voertuig. Dit artikel is voor het eerst gepubliceerd op 7 augustus 2019.
Ben je van plan een auto te gaan importeren uit Duitsland? Goed idee! Er zijn wel een aantal zaken waar je goed op moet letten - zelf auto verkopen. Het belangrijkste is natuurlijk dat je de juiste Duitse autopapieren meekrijgt van de verkoper. Maar welke zijn dat…? Op deze pagina lees je welke papieren je echt nodig hebt, welke handig zijn, en wat je allemaal zou moeten controleren op de Duitse autopapieren
Vaak komen ze er pas bij de RDW keuring achter dat ze niet de complete Duitse kentekenpapieren bij de auto hebben of ze hebben zelfs helemaal geen kentekenpapieren. zelf auto verkopen. Of ze hebben wel papieren, maar hebben niet de belangrijkste punten gecontroleerd voor aanschaf. Dit kan je een hoop gezeur opleveren en zelfs duizenden euro’s kosten
Dit kentekenbewijs bestaat uit twee papieren delen, deze zijn groen van kleur. In Nederland noemen we dit samen vaak de Fahrzeugbrief. Dit is echter niet helemaal juist. De officiële benaming voor beide delen samen is namelijk Zulassungsbescheinigung. zelf auto verkopen. Deel 1 van de Duitse autopapieren Is het fahrzeugschein. Hierop zijn de meeste voertuiggegevens te vinden
Er zijn een paar belangrijke punten die je aan de hand van deel 1 kunt controleren, daar lees je verderop meer over. Hoewel we in Nederland de Duitse autopapieren samen vaan fahrzeugbrief noemen heet alleen deel 2 echt zo. Deel 2, oftewel de fahrzeugbrief, heeft het formaat van een a4’tje.
Ook vinden we op deel 2 een deel van de voertuiggegesens. Echter wel wat beknopter als op deel 1 (skoda verkopen). Het Certificaat van Overeenstemming, in het kort CVO - zelf auto verkopen is een officieel document en wordt afgegeven door defabrikant. Het CVO kun je zien als geboortebewijs van de auto. Zo bevat het onder ander alle relevante voertuiggegevens en alle gegevens van de Europese goedkeuring
Bij het importeren neemt het RDW een belangrijke zaken die op de kentekenpapieren kunnen ontbreken over van het CVO. Dit zijn bijvoorbeeld het gewicht, de wielbasis, trekgewichten, co2 uitstoot enzovoort. In Duitsland noemen ze het CVO ook wel:EWG- ÜbereinstimmingsbescheinigungCOC (Certificate of conformity)Heeft de verkoper geen CVO bij de auto die je op het oog hebt? Geen paniek! Een CVO is namelijk niet altijd nodig.
Is het wel nodig dan is een CVO vrijwel altijd op te vragen via de Nederlandse importeur. Het eerste wat je kunt controleren is de tenaamstelling van de auto. Oftewel, is de verkoper wel de eigenaar. Dit kun je vinden op deel 2 (het grote deel). zelf auto verkopen (abarth verkopen). Hier staan links bovenaan de gegevens van de huidige eigenaar
Het chassisnummer staat op zowel deel 1 en deel 2, als op het CVO. Controleer altijd of dit gelijk is aan het chassisnummer van de auto. Voor auto’s van 2007 en nieuwer is de de gecombineerde co2 uitstoot van invloed op de BPM berekening. Dit is dus belangrijk om te controleren.
Wijkt de waarde op het Duitse kenteken ervan af dan heeft dat invloed op het BPM bedrag. zelf auto verkopen. De gecombineerde Co2 uitstoot kun je vinden onder kopje V7 op deel 1 Naast bovenstaande papieren zijn er nog een aantal documenten die handig zijn om bij de auto te hebben. Ze zijn niet verplicht maar wel fijn om bij de auto te hebben
Zoheb je meteen een stukje zekerheid over de technische staat van de auto. De Duitse APK is namelijk een stuk strenger dan de Nederlandse. Deze Duitse keuring heeft een geldigheid van twee jaar. Het mooie is dat je bij het invoeren van een auto deze keuring over kan laten nemen.
Een kopie is niet voldoende (zelf auto verkopen). In Duitsland weten ze waar je het over hebt wanneer je vraagt om een TÜV of HU/AU keuring. Deze keuringen worden uitgevoerd bij keuringsstations van (hoe kan het ook anders) de TÜV, DEKRA, KÜS, of GTU. Koop je de auto bij een autobedrijf dan is het eigenlijk vanzelfsprekend dat je vooraf een koopovereenkomst ondertekent
Navigation
Latest Posts
Auto Verkopen Zonder Carpass
Auto Verkopen Stappen
Marge Auto Verkopen Aan Particulier